28 listopada odbył się finał projektu edukacyjnego „I Ty możesz zostać naukowcem - podróż do krainy eksperymentu”. Tego dnia uczniowie klasy VII C zaprezentowali młodszym kolegom z kl. IV a krótki pokaz ciekawych eksperymentów, składający się z trzech doświadczeń: efektownego spalania butanu, zielonego smoka oraz spalania wodoru w bańkach mydlanych.
Uczniowie klasy IV przedstawili, w formie plakatów, z czym kojarzy im się słowo eksperyment oraz nauki: biologia i chemia.
Po występie młodsi uczniowie rozpoczęli pracę laboratoryjną, podczas której próbowali odpowiedzieć na pytanie, czym jest powietrze i jaki ma skład. Dzieci zostały podzielone na cztery grupy laboratoryjne. Każda z grup miała za zadanie przeprowadzić trzy doświadczenia: zbadać skład powietrza, otrzymać tlen i zbadać jego właściwości oraz otrzymać dwutlenek węgla i spróbować nim zgasić palącą się świeczkę. Uczniowie najpierw zapoznali się z zasadami bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz nazewnictwem i zastosowaniem sprzętu i szkła laboratoryjnego, potrzebnego im do pracy. Czwartoklasiści świetnie poradzili sobie z pierwszymi dwoma eksperymentami. Najtrudniejszym etapem lekcji okazało się otrzymanie dwutlenku węgla oraz przelanie zebranego w balonie gazu, tak, aby nie uciekł z naczynia i mógł zgasić świeczkę. Po każdym wykonanym doświadczeniu, uczniowie wyniki swej pracy sumiennie notowali w kartach pracy, co pomogło im we właściwym wnioskowaniu na koniec lekcji. W części podsumowującej poszczególne grupy, w oparciu o zdobytą wiedzę, wspólnie uzupełniły logogryf.
Po efektownych doświadczeniach chemicznych uczniowie klasy czwartej przeszli do sali biologicznej, gdzie czekało na nich pięć stanowisk. Młodsi uczestnicy projektu zostali podzieleni na pięć grup i przystąpili do realizacji zadań. Przy pierwszym stanowisku dzieci zapoznały się z budową mikroskopu oraz przeprowadziły obserwację mikroskopową gotowych preparatów. Przy drugim stanowisku uczniowie wykonywali własne preparaty mikroskopowe z pomidora, obserwowali je oraz rysowali, to co zobaczyli pod mikroskopem w karcie pracy. Trzecie zadanie polegało na wykrywaniu skrobi w wybranych produktach spożywczych za pomocą roztworu jodyny, a czwarte na wykrywaniu tłuszczów. Przy piątym stanowisku dzieci miały okazję sprawdzić jak rozmieszczone są receptory w skórze. Po każdym doświadczeniu uczniowie uzupełniali kartę pracy, notowali wyniki oraz wyciągali własne wnioski. Młodszym uczestnikom projektu dzielnie pomagali ich starsi koledzy z klasy VII c.
Zaproszeni uczniowie byli bardzo zainteresowani zarówno samodzielnym eksperymentowaniem, jak i efektownymi eksperymentami zaprezentowanymi przez starsze koleżanki i kolegów.
Opiekunowie projektu
Magdalena Czubaszek
Małgorzata Surowiec
Kinga Muszyńska