Environmental education in primary and secondary schools”
Koncepcja wizyty studyjnej „Environmental education in primary and secondary schools” (termin: 07 - 11 maja 2012, miejsce: Skiathos - Grecja) została zbudowana wokół często przywoływanej twórczości urodzonego na Skiathos A. Papadiamantisa, który był wielkim admiratorem lokalnej przyrody, obecnej na kartach jego licznych utworów. W spotkaniu wzięło udział 15 uczestników z Niemiec, Holandii, Włoch, Francji, Finlandii, Szwecji, Danii, Łotwy, Rumunii, Czech, Słowenii, Turcji i Polski.



Poniedziałek 07 maja był poświęcony spotkaniu uczestników wizyty ze stroną grecką. Gospodarze przedstawili nam w formie prezentacji multimedialnych zręby greckiego systemu edukacyjnego, zadania programu ochrony środowiska w Grecji, obecność treści ochrony środowiska w edukacji, włączanie elementów edukacyjnych z zakresu ochrony lokalnego środowiska naturalnego do edukacji przedszkolnej. Potem przedstawialiśmy przygotowane przez siebie prezentacje multimedialne, a wieczorem zapadły wspólne ustalenia dotyczące zasad przygotowania raportu końcowego z wizyty.

 

We wtorek, spotkaliśmy się z przedstawicielami samorządu lokalnego, wysłuchaliśmy prelekcji nt. wpływu przyrody na twórczość A. Papadiamantisa i zwiedziliśmy dom rodzinny - muzeum pisarza. Gościliśmy w gimnazjum i szkole średniej, których młodzież przedstawiła projekt proekologiczny, realizowany w partnerstwie z UK oraz Węgrami (gimnazjum), a uczniowie szkoły średniej zaprezentowali przykład dobrej praktyki wdrażania elementów proekologicznych programu ochrony środowiska. Po południu pracowaliśmy nad raportem grupowym.

W środę gospodarze przewidzieli zwiedzanie najpiękniejszych zakątków architektonicznych (monastyr Euaggelistrija i twierdza Kastro) oraz przyrodniczych (Koukonaries) wyspy. Mieliśmy okazję spotkać się z greckimi strażakami, którzy zaprezentowali skuteczny system przeciwpożarowy chroniący unikalne połacie lasów sosnowych wokół Koukonaries.  Pływaliśmy późnej w chłodnej tego maja wodzie morskiej i spacerowaliśmy - srebrną od miki - po jednej z najpiękniejszych, plaż Koukonaries. Po obiedzie kontynuowaliśmy prace nad raportem końcowym.

W czwartek popłynęliśmy na Skopelos. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z młodzieżą gimnazjum i szkoły średniej, obejrzeliśmy w formie prezentacji realizowane w szkołach projekty proekologiczne. Zwiedziliśmy dziewiętnastowieczny dom rodzinny – muzeum patrycjusza Skopelos, i lokalne kobiece przedsiębiorstwo, w którym produkowane są  tradycyjnymi metodami słodycze, a następnie przejechaliśmy na drugi kraniec wyspy w okolice, gdzie były kręcone sceny do filmu „Mamma Mia” na obiad. Po powrocie na Skiathos pracowaliśmy w grupie nad raportem końcowym.

W piątek po śniadaniu spotkaliśmy się w sali konferencyjnej, by prześledzić treść raportu końcowego oraz nanieść poprawki. Gospodarze wręczyli nam potwierdzenia udziału w wizycie studyjnej oraz zaprosili na wspólny pożegnalny obiad.

Ponieważ każda wizyta studyjna ma swoją niepowtarzalną specyfikę, trudno jest dokonywać porównań, zważywszy dodatkowo, że o powodzeniu decyduje również zespół uczestników. Mogę śmiało powiedzieć, że na Skiathos przyjechali wspaniali ludzie z Europy, kompetentni w swoich profesjach, otwarci i ciekawi innych i właśnie oni zadecydowali, że była to, moim zdaniem, jedna z najlepszych wizyt studyjnych, w których uczestniczyłem.

Program wizyty pozwalał na wielostronny ogląd tematu, przeplatał teorię z praktyką, angażował uczestników, ale nie prowadził do znużenia, utrzymywał obowiązkowość, nie zapominając o przyjemnościach. Gospodarze okazali nam niezwykłą serdeczność, otwartość i bliską polskiej, grecką gościnność. Pamiętając, że pięć dni upłynęło w objęciach wszechogarniającej wyspę przyrody, rozedrganej kolorami maja i zapachami kwiatów i ziół, trudno się nie zgodzić z opinią mieszkańców zachwalających Skiathos jako raj na ziemi…

Marian Klukowski
dyrektor Szkoły