Drukuj

Terapię pedagogiczną i zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzi Lubert Dorota (Dulkowska Joanna).

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

            Harmonijny rozwój dziecka to nie tylko rozwój intelektualny i fizyczny. Istotne dla satysfakcjonującego funkcjonowania ucznia jest dobre samopoczucie, które często zależy od tego jak układają się relacje z innymi. Umiejętności emocjonalne i społeczne pozwalają dziecku rozpoznawać emocje swoje i innych, budować i rozwijać pozytywne relacje z rówieśnikami, nawiązywać przyjaźnie, radzić sobie w trudnych sytuacjach, a także konstruktywnie rozwiązywać problemy i konflikty.

           Zajęcia należą do grupy zajęć specjalistycznych. Adresowane są do uczniów którzy mają problemy w emocjonalnym i społecznym funkcjonowaniu (np. dzieci z niską samooceną, nieśmiałe, nieradzące sobie z własnymi emocjami, po sytuacjach traumatycznych, mających trudności w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej).

           Cele zajęć:

Brak powyższych umiejętności i zdolności może mieć negatywny wpływ na całościowy rozwój dziecka oraz wykorzystanie przez nie także potencjału poznawczego.

Dlatego ważne jest wspieranie powyższych kompetencji od najmłodszych lat szkolnych, gdyż problemy emocjonalne, społeczne i tzw. trudne zachowania niejednokrotnie przekładają się na kłopoty z nauką.

Terapia pedagogiczna / zajęcia korekcyjno- kompensacyjne.

W naszej szkole odbywają się zajęcia terapii pedagogicznej. Uczestniczą w nich uczniowie klas I-VIII.

            Terapia pedagogiczna to oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, ma na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.

Oddziaływania prowadzone w ramach terapii pedagogicznej mają postać zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. Nazwa ta oznacza, że są one ukierunkowane na usprawnianie zaburzonych funkcji (korekcja) i na wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się (kompensacja), aby te drugie mogły stać się wsparciem dla funkcji zaburzonych lub mogły je zastąpić. Wspomaganie rozwoju dziecka polega na stwarzaniu sytuacji kształcących, organizowaniu zadań i ćwiczeń w których może ono wzbogacać własne doświadczenia, pogłębiać umiejętności, poszerzać wiadomości i doskonalić procesy poznawcze.

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów:

celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia i usprawnianie funkcji istotnych w procesie uczenia się czytania i pisania:

Zadaniem terapii jest również łagodzenie zaburzeń emocjonalnych, które są efektem szkolnych niepowodzeń, a także wspieranie ucznia w nabyciu motywacji do nauki, której zwykle brakuje dzieciom z dysleksją, ponieważ utracili ją w wskutek utrzymujących się niepowodzeń szkolnych.

Należy pamiętać, że udział dziecka w zajęciach oparty jest na zasadzie regularności i systematyczności uczęszczania oraz kontynuowania ćwiczeń w domu,w tym przyzwyczajania dziecka do nawyku codziennego czytania.